Måltidspedagogik

14 februari 2017

Lärande mat

På Töllsjöskolan används måltidspedagogik för att öka barns intresse för mat på ett lustfyllt, enkelt och praktiskt sätt!

Måltidspedagogik är lärandet om och med mat och måltider integrerat i den pedagogiska verksamheten

Veckans grönsak och krydda

På Töllsjöskolan har de bland annat haft veckans grönsak där barnen fått se olika sorters grönsaker i sin vanliga form, och sedan fått ta del av dem råa, kokade och ugnsrostade för att de ska få testa alla varianter. På borden i matsalen har det också funnits texter om grönsakerna där barnen och pedagoger kunnat läsa om dem samtidigt som de smakat.

I dagsläget har de veckans krydda där de på samma sätt får se och smaka på den både färsk och torkad. På torsdagar får barnen plantera kryddan som de hoppas kunna få använda fram till våren. På så sätt har de fått vara med och göra sin egen mat och se var den kommer ifrån.

Med i köket

Under vårtermin finns är en elev från fjärde, femte och sjätte klass med i köket varje fredag och hjälpa till med att laga mat, diska och servera. På så sätt får eleverna en större förståelse för var maten kommer ifrån och vilket arbete som ligger bakom i hopp om att det ska leda till att barnen vågar testa olika rätter mer och att ska slängas mindre.

Sapére-metoden

På fritids och förskolan har de även testat sapére-metoden där de får testa sina sinnen. Barnen får testa mat med och utan hörselkåpor, färgat jordgubbsfil blå samt fått lukta på kryddor och försökt lista ut vad det är. Detta för att visa på hur våra olika sinnen påverkar smaker.

Håriga mackan

En person från Uddevallas kommun, där merpartens av kommunens förskolor arbetar med måltidspedagogik, kom på besök och inspirerade med tips och idéer. Bland annat hur man gör en grönsaksgubbe av mackan, något som får barnen att äta mer grönsaker. De gör även gubbar av salladen, vilket gör salladen roligare och får barnen att testa mer.

Provsmaksskedar

I Töllsjöskolan matsal läggs det alltid fram provsmaksskedar när nya rätter serveras så barnen kan få prova först innan de lägger det på sin tallrik, något som gör att de vågar testa mer och mindre mat slängs i onödan.