Frågor och svar
Kan jag vara till hjälp?
Vet du att du har en granne som har svårt att på egen hand hämta vatten? Erbjud gärna en hjälpande hand.
Hur länge får vi vänta på provsvar?
Då vi inte vet vad som eventuellt kan ha kontaminerat vattnet behöver vi utföra en bred analys. Vissa kemiska delar av analyspaketet som valts innehåller parametrar som tar 15 dagar att analysera. Det här är tyvärr ingenting vi kan påverka.
Om spolningen av ledningsnätet
- Vad innebär det att ledningsnätet spolas?
Vi släpper ut vatten i ena änden av ledningen och fyller på i andra för att byta ut vattnet några gånger och på sätt spola bort eventuella ämnen som inte hör hemma i vattnet.
- Varför måste fastighetsägare själva spola i sina kranar?
De delar av ledningsnäten som är mellan huvudledning och fastighetsägarnas kranar kan vi inte byta ut enligt ovan genom att spola huvudledningarna i gatan. Enklaste sättet att byta ut vattnet som står i ledningarna in i fastigheten är att spola i kranarna.
- Är det farligt om jag inte spolar enligt instruktionerna?
Om inte spolning utförs enligt instruktionerna kan vi inte garantera vattenkvalitén.
Tekniska detaljer om spolningen
- Måste jag spola alla kranar, eller räcker det med en i varje kategori (kall- och varmvatten)?
Varmvatten spolas för att byta ut vattnet i varmvattenberedaren och i servisledningen (ledningen mellan gatan och huset). När det är gjort spolas övriga kranar för att byta ut vattnet som finns i ledningarna inne i huset. Spola enligt anvisning; en kran i en timme (varmvatten), efter det övriga kranar i fem min (kallvatten).
- Kan jag spola i omgångar, eller måste jag spola sammanhängande under den angivna tiden?
Det går bra att spola i flera omgångar.
- Hur påverkar detta vattenförbrukningen och min vattenräkning?
De instruktioner som angivits för spolning kommer att resultera i att det går åt ungefär 400 l vatten till att spola ledningarna. Vi kommer att göra ett avdrag på nästa faktura för att kompensera för det vatten som ni behöver använda för att spola era ledningar.
- Vad gör jag om min varmvattenberedare har en begränsad kapacitet och inte kan leverera varmvatten i en timme?
Det gör ingenting. Fortsätt spola i kranen även efter att varmvattnet tagit slut.
- Kan jag använda en trädgårdsslang eller annan vattenanslutning för spolning?
Det går bra, om du har varmvatten tillgängligt där kan du använda en utomhuskran för att spola en timme. Om inte rekommenderar vi att använda en kran inne för just den längre spoltiden.
Hälsa och säkerhet
- Är vattnet farligt på något sätt när jag duschar efter spolningen?
I dialog med bland annat Länsstyrelsen bedömer vi att vattnet inte är farligt att använda till dusch efter att både huvudledningsnätet och ledningarna in i fastigheterna spolats.
- Kan jag använda spolvatten till andra ändamål, som att vattna växter eller städa?
Att använda spolvattnet för att vattna växter eller städa bedöms som säkert och uppmuntras.
- Är vattnet säkert att dricka efter spolningen?
Nej, vi avråder fortfarande från att använda vattnet vid matlagning och som dricksvatten.
- Vad ska jag göra om jag redan har använt vattnet för matlagning eller druckit det?
Var uppmärksam på ditt mående och sök rådgivning och vård vid behov. Meddela gärna sjukdomsfall som ni tror kan vara kopplade till dricksvattnet till kommunen på tekniska@bollebygd.se
Kompensation för spolning
- Hur stort kommer avdraget på fakturan att vara?
Avdragets storlek kommer beräknas utefter rekommendationerna om spolning, vi använder oss av schablonflöden i kranar och uppskattar ett genomsnittligt antal kranar.
- Måste jag ansöka om kompensationen, eller sker det automatiskt?
Kompensationen kommer automatiskt på nästa faktura.
- Vad gör jag om avdraget inte dyker upp på fakturan?
Kontakta då Teknisk Kundtjänst på 033-430 56 00, vardagar 10-12, 14-6 eller på mejl till tekniska@bollebygd.se
Praktiska frågor
- Hur får jag reda på när det är säkert att börja dricka kranvattnet igen?
Vi kommer att uppdatera löpande på kommunens hemsida.
- Kommer fler instruktioner att skickas ut, eller är detta det enda meddelandet?
Vi kommer att skicka ut enskilda instruktioner till de som berörs, om så behövs.
- Vad gör jag om jag bor i en fastighet med flera lägenheter? Behöver vi koordinera spolningen?
Fastighetsägaren har fått information och har ansvar för att ledningen in i huset spolas ur. Fastighetsägaren har ansvar för att underrätta dig om hur spolningen ska gå till.
- Om jag är bortrest, hur påverkar det mina ledningar?
Om du är bortrest uppmanar vi dig att genomföra spolningen enligt instruktionerna så snart du kommer hem igen.
- Hur vet jag om jag spolat tillräckligt?
Om du spolar enligt instruktionerna är det tillräckligt.
Kommunikation och kontakt
- Vem kan jag kontakta om jag har frågor om detta?
Teknisk kundtjänst, 033-430 56 00
- Kommer ni att skicka påminnelser om spolningen?
Nej, vi kommer inte påminna om spolningen.
- Kan jag få denna information på annat sätt, till exempel via brev eller e-post?
Vi kontaktar fastighetsägarna som berörs via SMS men samtliga uppdateringar kommer att finnas på kommunens hemsida.
Senast uppdaterad: 2024-12-20 Publicerad av: webbredaktionen@bollebygd.se