Mobilmeny.
Åsastugorna

Åsastugorna

Hyr en stuga i Åsa i sommar

På Bollebygds fritidsområde i Åsa kan man hyra en stuga under en eller två veckor till en rimlig kostnad. Bokning under hela veckor (fredag till fredag) har förtur. Under lågsäsong är priserna lägre. Alla är välkomna att hyra, men boende i Bollebygd har förtur.

Från och med den 10 mars har man möjlighet att ansöka om en stuga i Åsa för säsongen 2021 med start för uthyrning den 10 maj.

Ansökningsblankett för utskrift finns nedan under "Boka en stuga" alternativt finns den att hämta i receptionen i kommunhuset eller på biblioteket.

Du kan lämna ansökan i kommunens brevlåda till höger om entrédörren eller skicka in den på följande adress:

Bollebygds kommun
Åsastugorna
51783 Bollebygd

Håll avståndet!

Kom ihåg säkerhetsföreskrifterna även under sommaren. Genom att tvätta händerna ofta, hålla avstånd till andra och alltid stanna hemma när du är sjuk gör du vad du kan för att bromsa smittspridningen.

Ansökan 2021 , 456.5 kB.

(Ansökan ovan är en pdf fil för utskrift)

Vi behandlar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen

Mer information om hur dina personuppgifter behandlas finns här Öppnas i nytt fönster.

Högsäsong (18 juni - 13 augusti)

Stuga 1-4
Hel vecka (fredag till fredag) 2700kr
Söndag till fredag 2000kr
Ett dygn 500kr

Stuga 5 (OBS! går ej att hyra före den 4 juni pga renovering)
Hel vecka (fredag till fredag) 3400kr
Söndag till fredag 2600kr
Ett dygn 650kr

Lågsäsong (10 maj - 18 juni och 13 augusti - 6 september)

(pris för pensionärer inom parantes)
Stuga 1-4
Hel vecka 1800kr (1350kr)
Söndag till fredag 1400kr (1050kr)
Ett dygn 350kr (250kr)

Stuga 5 (OBS! går ej att hyra före den 4 juni pga renovering)
Hel vecka 2200kr (1600kr)
Söndag till fredag 1700kr (1300kr)
Ett dygn 400kr (300kr)

Midsommar (Torsdag-söndag: 24 - 27 juni)

Stuga 1-4: 1900kr

Stuga 5: 2400kr


Veckouthyrning har företräde

I första hand uthyres hel vecka, fredag kl 16.00 till fredag kl 12.00, därefter i mån av plats.
Bollebygdsbor har företräde, men personer boende utanför kommunen är också välkomna att söka men får då ett något senare besked om bokningen.

Bild på utsidan av stuga två, röd träfasad, ett stort fönster.

Stuga 1 och 2

Ett pentry
Ett allrum med två sängar, en byrå och ett bord med stolar.
Ett sovrum med 2 våningssängar
(totalt 6 bäddar)

 

Bild på kök med kaffekokare, vattenkokare, kylskåp och micro.

Stuga 3 och 4

Ett pentry
Ett allrum med två sängar, en byrå och ett bord med stolar
Ett sovrum med en våningsäng
En förstuga med en juniorsäng
(totalt 5 bäddar)


BIld på "Fiskartorpet"

Stuga 5 "Fiskartorpet"

Ett pentry
Ett matrum med bord och stolar
Två större rum med två sängar, en byrå. bord och stolar i varje
Ett sovrum med två sängar
(totalt 6 bäddar)


Detta finns i alla stugor

Köksutrustning: kyl med frysfack, spisplattor, ugn, mikrovågsugn, kaffebryggare, vattenkokare, porslin, bestick, gryta, kastruller, stekpanna.

Övrigt: dammsugare, utemöbler, madrasser, filtar, kuddar och en luftvärmepump.

Stugorna har inte vatten eller avlopp. Dricksvatten och vatten till matlagning hämtas i spann eller dunk vid diskbänkarna eller vid kran på gaveln av toalettbyggnaden.

En spjälsäng och barnstol finns att tillgå. Säg till vid ansökan (eller till vaktmästare på plats).

Toalettbyggnad

Två toaletter för damer varav en med högre toastol.
Två toaletter för herrar varav en med högre toastol.

Duschbyggnad

Tre duschar
Två diskbänkar under tak med varmvatten.
Tvättmaskin kan hyras genom vaktmästare.
Latrintömning

Varmvatten till diskbänkar, duschar och tvättställ uppvärmes i första hand av solfångare.

Adress:
Svartnäsvägen 11
439 55 Åsa

  • Hyresgästen är skyldig att aktsamt och väl vårda såväl stuga som möbler och inventarier. Om skada uppkommer skall detta anmälas till vaktmästare på platsen eller till kommunkontorets reception, 033-231300. Reparationskostnader eller anskaffning av ersättningsutrustning bekostas av hyresgästen.
  • Eventuella synpunkter på städning eller annat måste du anmäla omgående vid ankomsten till vaktmästare.
  • Vi är tacksamma för att alla gäster medverkar till att det är snyggt och prydligt på området.
  • Ställ inte engångsgrillar på gräset!
  • Hushållsavfall skall slängas i sopkärlen och vara paketerat i väl tillknutna plastpåsar. Absolut inget löst matavfall i sopkärlen. Lägg plåtburkar/ölburkar, plastförpackningar, glasflaskor, tidningar och kartonger i respektive kärl. Övrigt avfall transporteras till återvinningen av var och en.
  • Gemensamhetsutrymmen skall aktas och lämnas i det skick man själv vill finna dem. Diskbänkarna skall vara avtorkade efter användning och matavfall kastas i medhavda plastpåsar eller i soptunnan vid diskbänkarna. Spara på vattnet! Diska inte under rinnande vatten. Tvättmaskin finns att hyra för rimlig kostnad. Vaktmästarna har nyckel.
  • Du kan underlätta rengöringen av golvet i duschen om du ställer tofflorna eller skorna utanför för att undvika dra in gräs eller grus.
  • Stuga eller husvagnsplats får inte överlåtas eller hyras ut i andra hand till annan person. Det är den som sökt och beviljats platsen som skall vistas där med sina gäster.
  • Hyresgästen är skyldig att före avresa överlämna stugan i städat skick. Vid bristfällig städning äger Åsastugorna rätt att efterdebitera en städavgift på minst 1000 kr. Borttappad nyckel 300 kr.
  • Stugan skall vara städad och iordningställd senast klockan 12.00. Tänk särskilt på golvrengöringen, vaska golven med grönsåpa, men var sparsam med vattnet. Kom ihåg att rengöra ugnen och kylskåpet. Om vaktmästare finns på plats, anmäl till denne när du är klar att lämna stugan.
  • Informera dig omgående vid ankomsten om säkerheten på platsen. Var finns brandutrustning och sjukvårdsmateriel? Läs säkerhetsinformationen!
  • Visa sedvanlig hänsyn till övriga gäster, exempelvis beträffande ljudnivån på sena kvällar.
  • Rökning är inte tillåten i någon byggnad på området.
  • Det är inte tillåtet att använda kuddar och filtar utanför stugan.
  • Ta in sittdynorna när det regnar och över natten
  • Lösa hundar får inte vistas inom området
  • Stugorna 3, 4 och 5 är pälsdjursfria

1941 donerade Gustaf Werner 100 000 kronor till Bollebygds kommun. Avkastningen skall användas för att i första hand gynna barn och ungdomar boende i Bollebygd. Kommunfullmäktige beslutar om hur avkastningen skall användas.

1948 beslutade kommunfullmäktige att för avkastningen inköpa ett markområde i Åsa för 15 000 kronor. Samtidigt skänkte Joel Kollén den på området befintliga ”Fiskestugan” till kommunen. Tanken var att bereda sommarvistelse vid havet för framförallt skolbarn, ungdomar och barnfamiljer från Bollebygds kommun. Från början var avsikten att det skulle bli ett ”Sommarhem” med en husmor m.fl., men det blev aldrig så.

Många barnfamiljer från Bollebygd har emellertid under åren vistats på Bollebygds fritidsområde och under en säsong vistas över 50 familjer här. Efter den 2 april varje år, kan även boende utanför Bollebygds kommun få bekräftelse om att få hyra stuga i Åsa.

Under åren 1951 till 1957 byggdes 4 mindre stugor och 1982 byggdes den numera rivna duschbyggnaden. 1984 uppfördes en toalettbyggnad med två toaletter för damer och två för herrar. Denna byggnad anslöts till kommunalt vatten och avlopp.

Verksamheten skulle finansieras genom avkastningen från Gustaf Werners fond och frivilliga bidrag, men har senare kompletterats med hyresintäkter och mycket ideellt arbete, av framförallt av de som har säsongplats för husvagn, men även av politiker, som vill medverka till bevarandet av denna uppskattade verksamhet på en vacker plats vid havet.

Emellanåt har det kommit upp förslag om försäljning av området. Varje gång har starka krafter hittat lösningar för att driva verksamheten vidare bl.a. genom frivilliga insatser. Det finns mycket känslor från Bollebygdsbor som har engagerat sig i Åsastugorna. Mycket ideellt arbete har lagts ner under åren som gått.

I samband med att Bollebygd blev egen kommun 1995 fick kommunen tillbaka Åsaområdet. Under kommunens fem första år blev underhållet eftersatt. Eftersom uppfattningen var, att det var en verksamhet som kostade pengar och att det var något som kommunen inte var skyldig att syssla med kom 2000 ett förslag upp om försäljning av området.

Efter en omfattande utredning och sammanställning av intäkter och kostnader under åren 1995 - 1999 visade det sig att det fanns ett överskott som inte hade utnyttjats för underhåll. I stället för en kostnad för kommunen hade Åsastugorna genererat pengar till kommunen.

Den 7 februari 2002 beslutade Bollebygds kommunfullmäktige att välja en styrelse med uppgift att förvalta och driva Bollebygds fritidsområde i Åsa. Verksamheten skall drivas utan kostnad för kommunen. Verksamheten tas upp till utvärdering inför varje ny mandatperiod. Styrelsen har under åren som gått, tillsammans med framförallt ”Intresseföreningen (husvagnsgästerna), utfört omfattande underhållsarbeten och förbättringar på området. Första åtgärden var att byta hela långsidan på en stuga som inte hade använts under tre år.

Under åren 2002 och 2003 uppfördes en ny duschbyggnad med tre duschar, två diskbänkar, latrintömning och tvättmaskin. Byggnaden är ansluten till kommunalt vatten och avlopp. Uppvärmningen av varmvattnet sker i huvudsak med hjälp av en solfångaranläggning.
I fortsättningen har sedan flera omfattande förbättringsarbeten utförts, framförallt ombyggnad av köken i stugorna. Ny takbeläggning och ny fasadbeklädnad samt regelbundna målningsarbeten.

Reglemente för Bollebygds fritidsområde i Åsa

Reviderat 2016-11-23, att gälla från år 2017

§ 1 Styrelse
Styrelsen består av tre politiker valda av kommunfullmäktige och två från ”Intresseföreningen” *) som ordinarie samt av tre politiker valda av kommunfullmäktige och två från Intresseföreningen som ersättare. Val av styrelse skall ske före utgången av december månad det år då allmänna val till fullmäktige ägt rum, och gälla fr.o.m. 1 januari året därpå. Ordförande och vice ordförande utses av kommunfullmäktige. Intresseföreningens representanter väljs av Intresseföreningens årsmöte varje år.
*)” Intresseföreningen för Åsastugornas bevarande”, vars medlemmar i huvudsak är hyresgäster på husvagnsplatserna.

§ 2 Uppgift
Styrelsen för Åsastugorna har till uppgift att förvalta och driva verksamheten vid Bollebygds fritidsområde i Åsa. Fastigheten har beteckningen Nortorp 3:7, är belägen i Åsa och tillhör Kungsbacka kommun. Fastigheten som är på 12 432 m2 , har fem stugor, toalettbyggnad, duschbyggnad med tre duschar, två diskbänkar, latrintömning, tvättmaskin och solfångaranläggning för uppvärmning av varmvattnet till duschar, tvättställ och diskbänkar.

På området finns 21 husvagnsplatser. Husvagnsägarna har en viktig funktion som hjälp till vaktmästarna och genom sin medverkan med underhåll och skötsel av området. Arbetet utföres vid behov under säsongen, men speciellt på en arbetslördag före säsongstarten i början av maj månad. Bland husvagnsägarna utses ett antal vaktmästare. För tillfället är det fyra vaktmästare som samarbetar på ett förtjänstfullt sätt så att allt fungerar.

§ 3 Undertecknande av handlingar
Ordföranden har delegerats att underteckna handlingar för styrelsen för Åsastugornas räkning med vice ordföranden som ersättare.
Mottagningsattest och kontering av fakturor och övriga kostnader utföres av ordföranden på dennes dator, som är kopplad till kommunens ekonomisystem. Handlingen sändes sedan till Samhällsbyggnadschefen som beslutattesterar. Viktigt att följesedlar översändes till ordföranden regelbundet.

§ 4 Budget
Styrelsen upprättar en budget i början av året och följer upp denna regelbundet. Åsastugorna skall drivas utan tillförsel av kommunala medel. Verksamheten finansieras genom de medel som erhålles genom uthyrningen och av utdelningen (avkastningen –10 %) från Gustaf Werners fond som överföres i början av året till Åsastugornas konto. Föregående års resultat överföres också i början av året till Åsastugornas konto.

§ 5 Administrativ hjälp
Kommunens reception hjälper till med bokning, faktureringsunderlag och nyckelhantering. Ekonomiavdelningen hjälper till med bokföring och fakturering. I utbyte får kommunens förvaltningar förlägga träffar vid Åsastugorna under lågsäsong till en reducerad hyra.

§ 6 Diarium och tjänsteskrivelser
Alla till styrelsen inkommande handlingar och från styrelsen utgående handlingar skall antecknas i särskilt diarium. För varje i diariet upptaget ärende skall anges dagen, då ärendet inkom, det
beslut som fattats, dagen härför samt när beslutet expedieras.

§ 7 Värdehandlingar
Till styrelsens förvaltning hörande handlingar (exempelvis styrelseprotokoll) skall förvaras på betryggande sätt.

§ 8 Uthyrningsprinciper
Det åligger styrelsen att utveckla och ombesörja uthyrning av stugor och husvagnsplatser. Styrelsen fastställer hyrestaxorna inför varje år.
Styrelsen ansvarar för att regler för uthyrning upprättas och följs.
Rätt att hyra stugor och husvagnsplatser är i första hand förbehållet
Bollebygdsbor. Stugorna får hyras under en eller två veckor. Efter påsk kan vi, i mån av lediga platser, påbörja uthyrning också till personer boende utanför kommunen. Pensionärer erbjuds att hyra stugor till reducerat pris under lågsäsong.

Beträffande husvagnsplatserna är det annorlunda, eftersom skötseln av området är beroende av ett engagemang från dessa gäster. Bland dessa väljs vaktmästarna ut och eftersom vi inte har vaktmästare på plats jämt måste övriga husvagnsgäster också ställa upp och hjälpa till vid behov. Gräs skall klippas, papper skall fyllas på och området skall hållas snyggt och rent. Vi kräver att husvagnsgästerna ställer upp efter förmåga och möjlighet med skötsel av byggnaderna och området i övrigt Varje husvagnsgäst svarar för klippning och ordning runt sin egen plats (cirka 2 meter utanför vagn och tält).

Vi måste ha vana och erfarenhet och kan därför inte byta hyresgäster varje år utan den som vill få möjlighet att hyra husvagnsplats får anmäla sig på kölistan, varifrån man får chansen i turordning. När en husvagnsplats blir ledig får först den som varit hyresgäst längst och som vill byta till sig denna plats möjlighet till detta i turordning och därefter de som står på kölistan i turordning.

§ 9 Vaktmästare
Styrelsen tecknar en överenskommelse med de personer som ansvarar för vaktmästerifunktionen. Vaktmästarna svarar för gräsklippning, städning av toaletter och duschar, ordning i övrigt och underhåll av byggnaderna med hjälp av övriga husvagnsgäster och eventuellt av utomstående entreprenör. Sophanteringen och återvinning är en viktig del som vaktmästarna övervakar. Vaktmästarna kontrollerar också städningen efter stuggästerna samt i övrigt enligt undertecknad överenskommelse. Vaktmästarnas kontakt med hyresgästerna är viktig. Vi bör ha anslag som
underlättar för hyresgästerna i stugorna kan få tag på vaktmästare, som finns på plats.

§ 10 Miljö & Hälsoskydd
Förvaltningen för Miljö & Hälsoskydd i Kungsbacka kommun tillämpar särskida regler för campingplatser, som också gäller för vår campingplats. En miljö- & hälsoskyddsinspektör inspekterar vår verksamhet regelbudet och skriver en rapport om resultatet.
Vi har en utskriven städinstruktion som bör användas och hållas aktuell, särskilt beträffande kemikalierna och dess användning.
Rutiner för egenkontrollen finns

§ 11 Reglementets antagande
Detta reviderade reglemente har antagits av styrelsen 2016-11-23, att gälla från den 1 januari 2017.