Vanliga frågor om sophämtning
Här har vi samlat en del vanliga frågor angående sophämtningen
Varför har jag ett grönt och ett brunt kärl?
I Bollebygds kommun har vi källsortering.
Hushållsavfallet sorteras i plastpåsar för brännbart avfall och matavfall i grön biopåse innan de placeras i respektive kärl – grönt kärl för brännbart avfall och brunt kärl för matavfall.
De gröna biopåsarna är gratis och ingår i renhållningsabonnemanget. De får bara användas för matavfallet.
Mer finns att läsa under sophämtning
Varför har jag inte fått mina sopor tömda?
Är ditt kärl placerat på rätt plats men inte är tömt? Här hjälper vi dig att felsöka varför ditt kärl inte är tömt och hur du kan rätta till det innan du kontaktar vår kundtjänst.
Det kan vara många orsaker till att ditt kärl inte är tömt. Kärlet kan vara för tungt, det kan vara placerat fel, ej stått framme och så vidare. Hur ett kärl ska placeras och hanteras styrs av renhållningsförordningen för din kommun och av arbetsmiljöregler. För att underlätta för dig har vi gjort en guide för de vanligaste orsakerna till att kärl inte blivit tömt.
Felsökning vid utebliven sophämtning
Gå igenom punkterna nedan innan du anmäler utebliven tömning.
Kärlet stod inte framme
Kärlet får stå 0-2 meter in från tomtgränsen. Står det längre bort måste det dras fram på tömningsdagen.
Tips: Bygg gärna en permanent plats för dina avfallskärl vid tomtgränsen om du kan. Lägg in en påminnelse i din kalender om att dra fram kärlet dagen före tömningsdagen. Vet du inte vilken dag de tömmer, kontakta kundtjänst så skickar de ett tömningsschema till dig.
Kärlet är överfullt eller för tungt
Ditt kärl ska kunna rulla och locket ska vara stängt.
Tips: Du kanske behöver fler eller större kärl. Du kan kanske källsortera mer. Har du extra mycket förpackningar någon gång kan du lämna det på en återvinningsstation.
Kärlet är felvänt
Ditt kärl ska alltid placeras med draghandtaget utåt, vänt mot sopbilen på tömningsdagen. Chauffören ska inte behöva vrida kärlet för att komma åt draghandtaget.
Tips: Lägg in en påminnelse i din kalender om att dra fram kärlet dagen före tömningsdagen.
Avfallet är fastfruset eller fastklämt
Kalla vinterdagar fryser avfallspåsarna lätt fast. Det är ditt ansvar att avfallet ligger löst på tömningsdagen.
Tips: Kolla alltid så att ditt avfall ligger löst på tömningsdagen. Peta loss fastfrusna påsar med ett kvastskaft eller liknande.
Kärlet är blockerat
Se till att du inte blockerar ditt kärl så att det inte kan hämtas. Kärl töms mellan kl. 06.00 och 21.00.
Tips: Tänk på hur du placerar din bil eller andra föremål på tömningsdagen. Om det finns risk att någon annan blockerar ditt kärl kan du dra fram det.
Avfallet är felsorterat
Du måste lägga rätt avfall i rätt kärl. Information om hur du sorterar hittar du på webbplatsen sopor.nu Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Rätta till det som blivit fel och kontakta kundtjänst för att beställa en extra tömning om du behöver, annars är det bara att invänta nästa tömningstillfälle.
Inte snöröjt eller halkbekämpat
Du måste se till att det är skottat och halkbekämpat fram till kärlet på tömningsdagen och ut på trottoaren. Många olyckor sker på grund av halka. Tänk på följande:
- att du kan bli ansvarig om någon halkar och skadar sig utanför din fastighet.
- att skotta undan i eventuella snövallar så att avfallskärlen kan transporteras mellan hämtningsfordonet och fastigheten.
Vill du anmäla utebliven sophämtning?
Anmäl utebliven sophämtning Öppnas i nytt fönster.genom att fylla i ett formulär.
Mitt kärl har gått sönder hur får jag ett nytt?
Om kärlet har gått sönder så meddelar man teknisk kundtjänst med namn, adress och vad som är fel på kärlet. När vi fått in din anmälan så ordnar vi så att delar byts ut eller du får ett nytt kärl. Kärlbyte och reparationer utförs på onsdagar jämna veckor.
Hur får jag nya biopåsar?
Nya biopåsar får du om du knyter en påse runt handtaget på det bruna kärlet. Det finns även nya biopåsar att hämta på Råssa återvinningscentral och i kommunens reception.
Kan jag slippa/befrias från sophämtningen?
Det går att ansöka om uppehåll i sophämtningen om fastigheten står tom under en längre period.
Ansökningsblankett för uppehåll i sophämtningen. , 97.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Ytterligare information om renhållningsordningen och uppehåll se under , 554.4 kB, öppnas i nytt fönster., se 37 a
Kan jag beställa extra tömning av sopor?
Ja man kan beställa en extra tömning av sina sopor. Det kostar 644 kronor. Beställningen gör man hos teknisk kundtjänst.
Var kan jag beställa hämtschema för sophämtningen?
Här kan du beställa hämtschema för sophämtningen till din adress.
För att använda dina uppgifter behöver vi ditt samtycke, som du i så fall kryssar för i formuläret. Mer information om hur vi hanterar personuppgifter på vår webbplats finns under Om webbplatsen Öppnas i nytt fönster..
Senast uppdaterad: 2024-10-07 Publicerad av: webbredaktionen@bollebygd.se